Labas, laba diena,

Parašyk savo nuomonę apie tekstų suvokimus mokykloje. Jie kartais ima siutinti. Ilgai juos darai, o atsakymai vis tiek blogi, nes bais didieji atsakymų sudarinėtojai savo nuožiūra juos parašė, kaip jie suprato tekstą. Ar atsakymai būna duoti tekstų autorių? Kiekvienas žmogus yra juk skirtingas, tad jis skirtingai supranta ir tekstą. Nesuprantu, kaip gali būti vienodi kiekvieno individo teksto supratimo rėmai ar ribos? Todėl ima įtūžis didingas, kai daug dirbi, mąstai netgi per daug, o rezultatas būna bergždžias. Turbūt per giliai žmogus mąsto tada? Tad kaip suprasti tuos tekstų suvokimus? Kaip tau sekėsi mokykloje juos įveikti? Ten visuomet būna kažkokios standartinės mąstymo kryptys ir taip šie suvokimai niokojo autentišką žmogaus protą ir jo kūrybos potencialą? Kiek daug sunervina teksto suvokimai? Ir neleidžia laimingai absorbuoti literatūrą į save?

Žinai, šiandien kaip tik per radiją girdėjau, kad ketinama keisti lietuvių kalbos dalyko programą.

O darydamas teksto suvokimo testą per giliai neprimąstysi (nors, žinoma, reikės pasukti galvą), nes egzamino metu ne visa amžinybė atsakymams į klausimus skiriama. Čia dera rašyti konkrečiai, tiksliai, be gramatinių klaidų, mokėti nusakyti temą (apie ką tekstas), problemą(-as), idėją (kas norima tekstu pasakyt), pastebėti kada prašoma atskleisti teorines lietuvių kalbos žinias (atpažįstant teksto stilių, žanrą, išrenkant meninės raiškos priemones), kada – parodyti visapusišką išprusimą (tai gebėjimas vertinti aprašomus faktus remiantis kultūrinėmis, istorinėmis bei kt. žiniomis), kada leidžiama mintis reikšti savais žodžiais, kada – cituoti iš teksto, o kada – pateikti atsakymus perfrazuojant autoriaus išsakytą problematišką požiūrį. Taip pat privalu atkreipti dėmesį kiek už vieną ar kitą atsakymą gali gauti balų. Dažniausiai balai rodo trumpai ar išsamiai turi atsakyti, kiek aspektų įžvelgti, tačiau esant didesniam balų skaičiui (kad ir trims ar keturiems) jų gali būti bent vienu dviem daugiau nei tas skaičius. Nors kai kada privalomas aspektų kiekis būna nurodytas ir prie klausimo. Visada atsižvelk į tai kaip klausimas sudarytas. Tarkim jis bus sudarytas iš dviejų sakinių. Pirmame sakinyje užduodamas toks klausimas, kad tegali atsakyti „taip“ arba „ne“ tai to ir nepraleisk, būtinai atsakyk, nes neapsižiūrėjimas kainuos tau balą, o juk apmaudžiausia jo negauti ne už tai, ko iš tikrųjų nežinai, bet už tai, ką žinai, tik nesusikoncentravimas pakišo tau koją. Tas pats, jei klausiama, kaip autorius vertina vieną ar kitą dalyką. Iš pradžių parašai „teigiamai“ arba „neigiamai“, tada pereini prie antros dalies ir pagrindi savo pasirinkimą maždaug dviem pavyzdžiais. Be to, klausimo formuluotė tau labai aiškiai sufleruoja ko reikalaujama, taigi įsigilink į tokius žodžius kaip „paaiškinkite, nurodykite, palyginkite, įvardykite, apibūdinkite“ ir pan. Geriausia ką gali padaryti ruošdamasis šiam testui tai išmokti teksto stilius, žanrus, jiems būdingus bruožus bei meninės raiškos priemones. Dar patartina plėsti akiratį skaitant knygas, domintis įvairiomis Lietuvos, pasaulio aktualijomis, nors eidamas laikyti egzamino konkrečiai ir nežinosi iš kurios srities testą gausi. Taip pat, jei ruošimasis kitiems egzaminams visai neatėmė laisvo laiko, gali savarankiškai kelis testus atlikti. Atsispaudink iš čia – http://www.nec.lt/naujienos/ arba iš čia – http://ualgiman.dtiltas.lt/testai.html ir pirmyn! Po to gali pasitikrinti lygindamas savo atsakymus su ten pateiktais. Kai pasitikrinsi, išryškės tavo spragos, teliks jas užpildyti, o išaušus egzamino dienai, čiupti mėlyną tušinuką, pieštuką, trintuką, įsimesti juos visus į krepšį ar kišenę ir su džiaugsmu į jį keliauti!!

Manęs teksto suvokimo testai nenervina, mokykloje juos išgliaudydavau gana greitai ir toliau laimingai absorbuodavau literatūrą į save:)

Velniava – teprašei parašyti savo nuomonę!

Tekstą parengė Ligita iš „Ligi Dangaus“