Nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus
Kol vaikščiojau po gimtojo miestelio bibliotekas, mano tinklaraščio reklamos agentas (cha) Valentinas komentarų skiltyje suorganizavo interviu (!) su istoriku Valdemaru Klumbiu. Puikumėlis ar ne?:) Siūlau pasiskaityti ir jums.
1. Kokiame istoriniame laikotarpyje specializuojiesi?
Sovietmetis, Lietuva, kultūra, kultūrinis elitas.
2. Ar žinai visą istoriją? Pavyzdžiui, ar žinai Indonezijos istoriją?
Apsaugok, Viešpatie! Kam to reikia? Be to, mano atmintis prasta. Nuoskilos, nuoplaišos, trupiniai iš pasaulio istorijos. Žinau per mažai, nors ir gana plačiai. Indonezijos – laaabai mažai. Beje, žinoti „visą istoriją“ neįmanoma. Ne tik dėl atminties – tai dar ir filosofinis klausimas, kas yra istorija.
3. Ar skaitai visas be išimties istorines knygas? Jei ne, kaip atsirenki?
Ne, toli gražu. Nėra nei noro, nei laiko. Skaitau per mažai (pastaruoju metu daugiau rašau, nei skaitau, tai nėra gerai). Istorikas dažnai skaito ne knygas, o jose kažko ieško – faktų, koncepcijų ir pan. Atranka – įvairi: kartais žinau, ko reikia, kartais tiesiog pakliūna į rankas nežinoma knyga ir pasirodo, kad gera. Be to, turiu biblioteką, artėjančią link 4000 knygų, tai rinktis yra iš ko . Kartais geriau paskaityti Th. Manną, nei kokį Lietuvos istoriko darbą apie konsulatus Švedijoje.
4. Kada dabartis pavirsta istorija?
Kada ji suvokiama, kaip tokia. Anksčiau kalbėta apie 50 metų, bet tai netikslu, nes skirtingiems žmonėms skirtingai atrodo, o vientiso kriterijaus nėra. Sovietmetis, Sąjūdis, nepriklausomybės atgavimas – jau istorija. Pernelyg daug kas pasikeitė.
5. Ar dirbi su pirminiais šaltiniais: laiškais, archeologiniais radiniais ir t.t.
O kaipgi? Svarbiausi man – atsiminimai (renku pats, ne tik skaitau). Dar svarbesni – dienoraščiai, laiškai, grožiniai kūriniai, spauda (tiesa, su ja beveik nedirbu) – tai, kas sukurta tiriamu laikotarpiu ir neiškreipta laiko bei pakitusių interpretacijų. Archeologija – ne (grožiuosi senovės Egiptu, bet daugiau estetine prasme).
6. Koks tavo metodas atsiminti datas ir pavardes? Ar vis dar zubrini naują dalyką, ar perskaitęs medžiagą išmoksti amžinam?
Jokio – ką jau prisimenu (mažai), tai prisimenu, ko ne – ne. Svarbiausia – žinoti, kur ieškoti, kai prireikia. Tuomet nepražūsi. Tikrai neturiu atminties: perskaičiau – prisimenu net puslapio išvaizdą (vienas kolega doktorantas turi). Beje, prasta atmintis turi savų pliusų – skatina mąstyti .
7. Ar buvo tavo karjeroje situacija, kai nežinojai kažko, kas istorikui profesionalui buvo privaloma žinoti? Ar buvo gėda?
Tokia čia ir karjera. Turbūt buvo, nors tokio atvejo ir neprisimenu. Gėda nebuvo – aš iš karto sakau, kad mano atmintis prasta. Nuo manęs tai nepriklauso. Taip kad neturiu ko gėdytis. Yra buvę ir per paskaitas, kad studentams sakau: neprisimenu, užkrito, gal kas žinote (amžius, kai sudegino J. Husą. Beje, vėl pamiršau, rodos, XV a.).
8. Kiek istorijoje yra mokslo ir kiek ideologijos?
Tai neatsiejama. Istorija iš esmės yra ideologijos tarnaitė, vienokios ar kitokios. Jei tai suvoki, kažkiek lengviau atsiriboti, bet vis tiek lieka. Kuo mažiau istorikas suvokia savo ideologinį nulemtumą, tuo ryškiau jis ideologiškai angažuotas. Bet tai nereiškia, kad istorija – ne mokslas. Tiesiog visas visuomeninis gyvenimas yra persmelktas ideologijų.
9. Kokios merginos patinka?:)
Simpatiškos (tai ne gražių sinonimas) ir kūrybingos. Turi „užkabinti“ . Smulkiau neaiškinsiu.
Jūs lankotės mano asmeniniame tinklaraštyje, kuriame dalinuosi su Jumis savo mintimis, pastebėjimais. Čia taip pat vyksta turiningos diskusijos ir konkursai.
Labai lauksiu ir Jūsų minčių, nesivaržydami* komentuokit, siūlykit įvairias temas. Drauge galim atrast reikšmingų dalykų – nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus. Pradedam paieškas.
* yra papildomų sąlygų:)
Ligita
You visit my personal blog, where I share with you my thoughts and observations. It also hosts rich debates and competitions.
I will wait for your thoughts, feel free* to comment and to offer a variety of topics. Together we can discover important things – from the ground up to the sky. Let’s start the search.
* There are additional conditions:)
Ligita
Maras spalio 19th, 2009, 9:52 pm
Nu tai Fredi, pats gi tik patvirtinai mano žodžius – atsilikėliai. O jei taip – slabakai priešų akimis žiūrint. Tie, kurios lengva medžioti.
Su pagonimis kariauti vyko tikrai ne patys turtingiausi ir galingiausi, o mes vos vos prieš juos atsilaikėme. Prieš „antrąjį ešeloną”.
Ligita spalio 19th, 2009, 9:54 pm
Marai, susikaupk. Sprendžiamas skyrelio formatas ir turinys.
Maras spalio 19th, 2009, 9:54 pm
Tik pradėjęs skaityti jau šaukiu – ne mano skyrelis, ne mano. Tikrai jokių pareigų užsikrauti nenoriu. Visų skyrelis – paprovokuokit, tai ir bus atsakas
. Gerai, einu skaityt toliau.
Ligita spalio 19th, 2009, 9:56 pm
Žiebsiu! Negražu taip pasiplauti.
WU spalio 19th, 2009, 9:56 pm
Aš irgi taip suprantu, kad prieš pagonis kariauti (arba krikštyti) ėjo tie, kurie katalikiškos Europos mastu buvo nuliai ir norėjo pasidaryti karjerą..
Ligita spalio 19th, 2009, 9:57 pm
Gerai, tai kol kas nieko nedarau…
Fredis* spalio 19th, 2009, 9:59 pm
G.Kulikauskas rašo aiškiai – riteriai čia atvykdavo „gauti aukštojo mokslo diplomo”, t.y. būti įšventintais į riterius. Tam reikėjo karinio kontakto su pagonimis.
Ligita spalio 19th, 2009, 10:04 pm
Valentinai, matai kas darosi? Visi apsimeta grėbliakočiais.
WU spalio 19th, 2009, 10:05 pm
Viduramžiais pilna Europa buvo valkataujančių riterių, tos situacijos, kai turtingas feodalas tėvas viską palikdavo vyriausiajam sūnui, o kitiems likusiems reikėjo kažką daryti. Aš pirmųjų kryžiaus žygių viena iš svarbiausių priežasčių įžvelgiu, kad reikėjo įdarbinti valkataujančius ir plėšikaujančius riterius – varykit skersti kitatikių ir atimkit Kristaus karstą iš netikėlių..
Maras spalio 19th, 2009, 10:06 pm
Dėl mirusių diskusijų – turi būti kas jas užveda. Muziką užvedėme mes su Valentinu, bet, kaip man atrodo, mes ją ir užmušėme pernelyg intensyviais ir kitiems nesuprantamais/neįdomiais komentarais. Aš todėl daugiau specialiai nesiūlau muzikos, bet kad kiti žiūriu irgi nelabai (Valentinai, o pats kiek prisidėjai prie muzikos skyrelio gyvybės
).
Todėl istorijos skyreliui irgi reikėtų kažkokio provokatoriaus, palaikančio gyvybę. Valentinas va uždavė klausimų, į kuriuos beveik neįmanoma atsakyti
. Užtat pripliurpti galima į valias. Bet aš, turiu pastebėti, irgi nepatenkintas Valentino darbu: įkrovė milžinišką komentarą net neparašęs, kieno jis (geriau – nuoroda), o ko nori iš manęs, paaiškino tik dabar. Nu tai ar taip provokuojama, a
? Beje, primenu, aš ne enciklopedija ir ne visažinis.
Lingvistikos skyrelio pavyzdys netinka, nes reikia naujo įrašo, o jo kiekvienas nesukurs. Iš esmės tinka muzikos skyrelio variantas (apie viską) su tikėtina letaline jo baigtimi išsisėmus komentatoriams.
kreivarankis spalio 19th, 2009, 10:09 pm
istorijos skyrelis? labai puiku…
romas spalio 19th, 2009, 10:10 pm
Fredi, viduramžiais buvo misionieriai, kaip ir dabar (pvz. koks H.J.Šulcas). Tik tada nebuvo supratimo apie humanizmą ir demokratiją. Todėl buvo nuolat paminamos žmogaus teisės.
Maras spalio 19th, 2009, 10:12 pm
Taip, WU, Tavo skaityti vadovėliai yra teisūs
. Bet reikia skirti kryžiaus žygius atsiimti Kristaus karsto – jiems buvo mestos didelės jėgos, jie vaidino svarbų kultūrinį vaidmenį Europoje; nuo kryžiaus žygių prieš pagonis, kurie neturėjo tokio stipraus ideologinio pagrindimo.
Maras spalio 19th, 2009, 10:15 pm
Šiaip galima ir daryti tą skyrelį – norinčių netrūksta, aš prisidėsiu, kiek išeis. O jei numirs, tai tokia jau Dievo valia
.
Ligita spalio 19th, 2009, 10:15 pm
Marai, tu neįtikėtinas ŠAUNUOLIS, kad atsiliepei į mano šauksmą
Tai kas bus didysis provokatorius? Spėju, vėl Maras arba Valentinas
Tiesa, pagalvojau dėl įrašų kaip lietuvių kalbos skyrelyje. Tarkim komentuosit komentuosit, tik – šast! – kažkas įstabiai pasisakys. Tas komentaras būtent ir galės virsti įrašu. Man daug darbo nebus.
Valentinas spalio 19th, 2009, 10:15 pm
Ligita,
Siūlau taip – įkurk skyrelį. Paskelbk jame paskutinį Maro tikrą straipsnį (su jo leidimu). Mes jį sudirbsime. Maras susinervins ir atsiskleis.
Beje, tau neatrodo, kad Austras geresnis istorikas nei Maras?
Ligita spalio 19th, 2009, 10:16 pm
Valentinai, nežinau ar Austras geresnis. Šiuo metu tyrinėju Marą
DD
Maras spalio 19th, 2009, 10:17 pm
Fredi, kariauti su pagonimis buvo daug saugiau, nei su musulmonais. Kaip ir dabar yra visokių diplomų: dėl vienų reikia pavargti, dėl kitų – užtenka pinigus sumokėti. Pasirinkimas atitinkamas.
Kaip matai, Ligita, čia ir be manęs istorikų – nors vežimu vežk.
Ligita spalio 19th, 2009, 10:18 pm
Tai bus ar nebus koks nors pradinis įrašas? Gal tikrai reikia nulėkt google’an, įvest Maro vardą pavardę ir nukopijuot teksto gabaliuką
Ligita spalio 19th, 2009, 10:19 pm
Aha, pilna… O tu netikėjai!
WU spalio 19th, 2009, 10:21 pm
pradedam http://www.genocid.lt/Leidyba/12/klumbys.htm
Maras spalio 19th, 2009, 10:21 pm
Taip lengvai mano straipsnių nerasi.
Pvz., galima šitą: http://metalib.library.lt/V/GIQTVLA8TR7PYK6Y7ALY8AKUXGALB3N6A2GGMKT5F7LIUNBJH9-74448?func=quick-3&short-format=002&set_number=423213&set_entry=000008&format=999
Jei atsidarys kitiems.
Bet įspėju – skyrelis ne mano, aš jame tik dalyvauju.
Maras spalio 19th, 2009, 10:22 pm
Toje nuorodoje susiraskite nuorodą į pdf ir skaitykit sau į sveikatą
.
Maras spalio 19th, 2009, 10:23 pm
WU, mano bakalaurinį suradai. Dabar taip neberašau, bet vis tiek man jis patinka.
Maras spalio 19th, 2009, 10:24 pm
Kur aš pateikiau – priešpaskutinis, paskutinio dar nėra. Nedaug aš rašau ir gana lėtai.
WU spalio 19th, 2009, 10:25 pm
Perskaitysiu kokį penktadienį, dabar nėra laiko labai :/ O kiti jau galėtų pradėti analizuoti.
Maras spalio 19th, 2009, 10:27 pm
Valentinai, ką reiškia „atsiskleis”?
Šiaip man irgi įdomu, koks austras istorikas, nes nė vieno jo straipsnio neskaičiau (net nežinau, ar yra tokių). Jo atmintis yra daug kartų geresnė nei mano, gal net prie fenomenalių priskirtina, bet tai nieko nesako. Nors žmogus be jokios abejonės labai protingas ir apsiskaitęs.
Maras spalio 19th, 2009, 10:30 pm
Ir rašyti moka – yra paskelbęs publicistinių straipsnių. Rašo geriau už mane. Vadinasi – geresnis
.
Ligita spalio 19th, 2009, 10:32 pm
Parsisiunčiau. Nemažai puslapių. Nežinau kuo remiantis turėčiau atrinkti gabaliuką :O
WU spalio 19th, 2009, 10:37 pm
Paimk išvadas. Čia kaip teismų nutartys skaitant, yra tokių gudručių kurie skaito tik rezoliucinės dalis, o norit suprasti išvadas, reikia susipažinti su ratio dicidendi t.y. konstatuojamąja dalimi
Ligita spalio 19th, 2009, 10:43 pm
Rimtai, kaip iš karto nesusiprotėjau!
Maras spalio 19th, 2009, 10:44 pm
Ne, tik ne išvadas – jų rašyti niekada nemokėjau ir nemoku. O kodėl būtinai iš jų kažką cituoti. SKYRELIS NE MANO! Pacituokit anksčiau mano siūlytą ir bus gerai.
Ligita spalio 19th, 2009, 10:47 pm
Šitą: „Apdrabstykime istoriją, vaikai, kuo kas galim – ir išryškės jos tikrasis veidas.”? Kaip sau nori, tuomet pristatymas bus kaip muzikinio skyrelio, nebent vėliau pakeisiu, ot.
Maras spalio 19th, 2009, 10:50 pm
Tinklaraštis Tavo. jei randi ką verto cituoti išvadose – cituok. Bet aš labai abejoju
.
Valentinas spalio 19th, 2009, 10:50 pm
Maras laužosi. Na nieko pripras prie šlovės. Nepabijosiu paprognozuoti, kad Maras tuoj taps naujuoju Bumblausku, o Bumblauskas senuoju Maru. Marai, greitai tavo nuotraukas spausdins žurnalas Žmonės. Šlovė artėja!
Ligita spalio 19th, 2009, 10:52 pm
Taip, Valentinai, paversim Marą žymiu! Laikas trauktis iš pogrindžio!! =)
WU spalio 19th, 2009, 10:52 pm
Valentinai, surimtėk, nederėtų linkėti Marui Herostrato šlovės..
Ligita spalio 19th, 2009, 10:53 pm
WU, nejaugi nesupranti? Valentinas užsiima provokacijomis
romas spalio 19th, 2009, 10:58 pm
Bendraujant su istorikais, yra šansų įeiti į istoriją:)
Maras spalio 19th, 2009, 11:08 pm
Valentinai, teko girdėti mane šnekant (o teko ir per radiją, ir per TV)? Va todėl ir netapsiu N. Bumblausku – nėra duomenų. Bet ir nenoriu.
.
Žurnalas „Žmonės”. Brrrr.
romai, pavardės nežinau, tai istorijon nepateksi
WU spalio 19th, 2009, 11:23 pm
O kokios galimybės atsiveria bendraujant su romu?
bang spalio 19th, 2009, 11:27 pm
Drėbtelti kažkaip asocijuojasi su tapšnoti :/
Maras spalio 19th, 2009, 11:36 pm
WU, jei per dažnai, tai pasekmės galimai liūdnos
Maras spalio 20th, 2009, 12:11 am
Taške, tik dabar prisiminiau apie žvaigždes cikle „Amžinai gyvi”. Jos yra ir esama atsiminimų, kad Krasauskas vos ne verkęs, kaip nenorėjęs jų piešti. Gal, nors aš tuo truputį netikiu, nes su ideologija jis sutarė labai neblogai.
Ligita spalio 20th, 2009, 12:17 am
Bum, bum, kažką padariau. Bet TOPIX’as užlindo. Iki rytdienos taip ir bus, nes aš nemoku pajudint
)
Ligita spalio 20th, 2009, 12:19 am
Tiesa, bang, su tavim nesutinku =)
Maras spalio 20th, 2009, 12:24 am
Štai jums, mieli vaikai, šiuolaikinių burtažodžių rinkinys:
„Bum, bum, kažką padariau. Bet TOPIX’as užlindo.”
Bent jau aš tai nieko nesupratau.
Ligita spalio 20th, 2009, 12:29 am
Maras spalio 20th, 2009, 12:32 am
A, čia, mieli vaikai, burtinikė nepašvęstiesiems papasakojo, kaip vyksta aukojimas. Nors mes nieko [beveik] iš to nesupratome, bet palinksėkime galvomis ir parodykime, kad šie veiksmai yra labai svarbūs, nes kitaip burtininkė gali supykti ir atsiųsti ligas ant mūsų galvų.
Ligita spalio 20th, 2009, 12:36 am
Aj… Nepastebi smulkaus netikslumo ir puiku. Svarbu skyrelis veikia. Nors įžangoje nieko stebuklingo nerašiau, šiaip prifantazavau