Nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus
„Spalva fotografijoje – kaip priklijuoti plaukai ar dažai, kuriais pagražinami numirėliai.“ – taip prancūzų filosofas Rolandas Barthesas knygoje „Camera Lucida“ pasišaipo iš spalvotosios fotografijos.
Mums, įpratusiems prie kokybiškų, skaitmeniniais fotoaparatais išgaunamų vaizdų, toks palyginimas atrodo mažų mažiausiai keistas. Kaip gi be spalvų? Kaip be detalaus tikrovės atvaizdavimo?
Kita vertus, spalvotoji fotografija į Lietuvą atkeliavo ne taip jau ir seniai – vos XX a. pirmoje pusėje. Profesorius Steponas Kolupaila laikomas spalvotosios fotografijos pradininku mūsų šalyje. 1938 m. žurnale „Židinys“ buvo išspausdintas pirmasis, jo dar šiek tiek negrabus darbas.
Šį ketvirtadienį lankiausi Lietuvos fotomeninkų sąjungos „Prospekto“ fotografijos galerijoje, kur nuo sausio mėnesio rengiami vakarai skirti besidomintiems fotografijos istorija (galite užsukti ir jūs – iš aštuonių paskaitų ciklo liko trys. Plačiau čia). Fotografuoju tikrai neprofesionaliai, tačiau visvien smalsu praplėsti savo žinias apie šią sritį.
Ir ką gi… 1855 m. anglų fizikas Džeimsas Klarkas Maksvelas atrado, kad naudojant tris spalvas (raudoną, žalią bei mėlyną) galima išgauti visą spalvų paletę. Be abejo, turėjo praeiti dar daug laiko, kol spalvotosios fotografijos virto tuo, ką turime dabar.
Tiesa, anksčiau abejota ar nuotraukos apskritai yra menas, todėl pasitelktas piktorialinis metodas, kuriame viskas daryta, kad fotografija taptų panaši į dailės kūrinį. Vienas iš vakaro vedėjų, fotografijos istorijos tyrinėtojas Stanislovas Žvirgždas minėdamas šį faktą tik nusijuokė, nes esą šiuolaikinėje visuomenėje tokių abejonių niekam nebeturėtų kilti.
Svarbu tai, kad garsus rusų fotografas ir išradėjas Sergėjus Prokudinas-Gorskis, po apylinkes vežiotas specialiu vagonu, Kaune yra padaręs 19 įsimintinų fotografijų.
Ir kaip jau buvo minėta, Lietuvoje tikroji spalvotoji fotografija atsirado prieš pat antrąjį pasaulinį karą, o iki tol bandyta fotografijas tiesiog… Spalvinti.
Būtent spalvotų ir paspalvintų fotografijų nederėtų painioti. Paspalvintose fotografijose daiktai išryškinami fragmentiškai (pavyzdžiui, per paskaitą mums rodė paauksuotą žuvį nespalvotame fone). Mano nuomone, jose vaizdai nėra tokie natūralūs kaip spalvotosiose.
Mirgėte mirgantys žurnalų viršeliai dabar mums atrodo įprastas dalykas, nors kadaise tai tebuvo siekiamybė. Spėkit, kada gi jie ėmė dabintis visomis vaivorykštės spalvomis? 1952 m.!!!
Šaltiniai - www.pressphoto.lt, www.photography.lt
Tekstą parengė Ligita iš „Ligi Dangaus“
Jūs lankotės mano asmeniniame tinklaraštyje, kuriame dalinuosi su Jumis savo mintimis, pastebėjimais. Čia taip pat vyksta turiningos diskusijos ir konkursai.
Labai lauksiu ir Jūsų minčių, nesivaržydami* komentuokit, siūlykit įvairias temas. Drauge galim atrast reikšmingų dalykų – nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus. Pradedam paieškas.
* yra papildomų sąlygų:)
Ligita
You visit my personal blog, where I share with you my thoughts and observations. It also hosts rich debates and competitions.
I will wait for your thoughts, feel free* to comment and to offer a variety of topics. Together we can discover important things – from the ground up to the sky. Let’s start the search.
* There are additional conditions:)
Ligita
Aurimas vasario 19th, 2010, 3:25 pm
Kur įrašas apie knygų mugę? : D
Ligita vasario 19th, 2010, 6:49 pm
Tai dar bus, palūkėk. Šįkart apie kitą reikaliuką parašiau
vyr vasario 19th, 2010, 11:01 pm
kiek girdėjau tai S. Kolupaila tada tik nufotografavo ir nusiuntė juostą ryškinti į AGFA Vokietijoje. Tada juostos buvo perkamos įskaitant ryškinimą pas gamintoją. Įdomu tik, kur buvo daryti atspaudai? Kažin gal Lietuvoje jau? O gal nuotraukų iš viso nebuvo atspausdinta, tiesiai į leidinį dėjo? Įtariu vis tik, kad dar iki 1938 m. Lietuvoje kas nors jau bus pasižaidęs su spalvota fotografija, šita gi pagarsėjo tuo, kad buvo pirmą kartą išspausdinta spaustuvėje gamintame žurnale.
. vasario 20th, 2010, 1:07 pm
Spalvotos fotografijos, be abejo, gražu ir šiuolaikiška. Gal ilgainiui baltai juodos taps anachronizmu- kaip kad nespalvota televizija.
Bet mano prastam skoniui vis tik meniškiausios baltai juodos:
http://www.photography.lt/files/files/file_1974
Ligita vasario 21st, 2010, 12:30 am
Taškai, taigi dabar, kai spalvotos nuotraukos tapo įprastu dalyku, baltai juodos jau savaime gurmaniškas dalykėlis Nors mes iš senų laikų krūvas nespalvotų (bei įtartinai spalvotų) turim išsaugoję B)
. vasario 21st, 2010, 11:25 am
Bėda gal tame, kad per daug jau tų spalvų ir tų spalvotų… o ir pačių fotografų. Nors dėsnis, kad iš kiekybės pereinama prie kokybės gal ir logiškas, bet gal ne mene. Per daug fotošopinimo galimybių irgi duoda savo vaisių
http://www.balsas.lt/naujiena/375876/kraupiausios-photoshop-klaidos-foto
Tad pasikartosiu, vis tik „senamadiškosios” ir yra dabartinis avangardas:
http://www.bermeniev.com/_content/default.asp
Aišku, jam dar toli iki V.
TipasK vasario 21st, 2010, 2:10 pm
Vakar mugėje nusipirkau dvi didžiules knygas (I-II t) „Naujosios Romuvos fotografija”. Sėdžiu dabar, neatsižiūriu 1931-40 m.m. nuotraukos. Ir net nebematai, kad juodai baltos, tiek įdomu.
Valentinas vasario 21st, 2010, 2:49 pm
Iš tikro tai viskas yra atvirkščiai. Spalvotos nuotraukos dabar laikomos nelygis ir kiekvienas vos prasisiekęs fotografas, norėdamas parodyti, kad jis gali kurti „meną” demonstruoja juodai baltas nuotraukas. Labai paprasta su fotošopu padaryti juodai baltą, padidinti kontrastus ir štai tau „meninė” drama. Apskritai, girtis kad esi „juodai baltas”fotografas yra fotografinio stilingumo viršūnė. O jei dar pasakai, kad fotografuoji ne skaitmena, o juostomis – esi dievas. Visos foto fanatikės atsiduoda tau be jokio draugavimo
WU vasario 21st, 2010, 3:13 pm
Valentinai Aš irgi manau, kad čia sureikšminta. Esu girdėjęs, kaip juodai-balti fotografai keikia saulės efektą ir t.t. Man atrodo juokinga.
. vasario 21st, 2010, 3:18 pm
Taigi, kaip pasirodo viskas paprasta.
Juk ir pažodžiui verčiant fotografija tai- šviesa+teptukas. Tad tereikia valdyti apšvietimą ir turėti savyje kažko – gal šviesos.
Ir gali sau paišyti šviesa.
Inga* vasario 21st, 2010, 3:27 pm
Labas Ligita, kaip cia pas tave faina faina. Fredi*, o tu nemelavai, pasirodo. Ligita tu esi labai faina faina ir rasai fainiai. Dedu sia svetaine sau i zymes. Busiu tavo nuolatine gerbeja ir komentatore.
TipasK vasario 21st, 2010, 3:28 pm
Valentinai, snobizmas veši visur:) Kita vertus, juodai baltoje fotografijoje sunkiau pasislėpti visokiems netalentingiems, o juk visi tiek nori būti išskirtiniais, kad mikliai tampa tokiais kaip visi. Nors tų dviejų išraiškos kelių (spalvoto ir juodai balto) jokiu būdu nedrįsčiau lyginti. Jie tiesiog skirtingi.
Fredis* vasario 21st, 2010, 3:35 pm
Na, bet tu ir chamas, Valentinai. Atsiprašyk dabar TipoK.
Valentinas vasario 21st, 2010, 3:43 pm
Tipai,
Už juodai balto kaip tik lengviau pasislėpti.
Ligita vasario 21st, 2010, 4:03 pm
Na, ne visada tas pasirinkimas „juodai balta” tinka. Būna, kad ir šiaip sau mėgėjas maivosi Nors, pavyzdžiui, per knygų mugę mačiau įdomių šokiruojančių nespalvotų fotografijų. Profesionalai moka.
Labas, Inga*! Tai jau Fredis* kažkur apie mano tinklaraštį pripasakojo? =) Šaunu, kad patinka.
TipasK vasario 21st, 2010, 4:04 pm
Valentinai, na, kaip pasakius… negabiems daugiau priemonių suteikia daugiau galimybių šokiruoti, gluminti kitus. Tie, kurie jau priėję išminties realizuoti save ir gali leisti sau realizuoti save, dažnai pradeda minimizuoti išraiškos priemones, kad labiau priartėtų prie švarios esmės. Aš taip manau.
bang vasario 21st, 2010, 4:49 pm
Principinis nesinaudojimas spalvų suteikiamomis išraiškos galimybėmis yra kvailas. Spalvų atsisakymas gali būti pateisinamas tik tais atvejais, kai jos trukdo išreikšti menininko mintį.
Barbora gegužės 20th, 2010, 5:15 pm
Niekur kitur neradau informacijos, kad Kaune padaryta 19 nuotraukų. Kur jos publikuotos. Man žinoma, kad Kaune S.Proskudinas-Gorskis padarė 6, o Vilniuje- 13 nuotraukų. Jos visos skelbiamos įvairiose svetainėse. Ar tik šiame straipsnyje nebus klaida įsivėlusi, nes Lietuvoje šis fotografas iš viso padarė tik devyniolika nuotraukų.